Ціннісні орієнтації школярів

Виступ на загальношкільних батьківських зборах

Підготувала заступник директора з ВР І.В.Складна

Зміни, що відбулися в Україні впродовж літа, кардинально змінили український народ, розділили життя суспільства на дві частини: до і після трагічних подій. Сьогодні у нашій країні відбуваються серйозні випробування її незалежності, тому постає ряд питань політичного, економічного і соціального характеру. Однак є одне завдання, без виконання якого всі інші втрачають сенс, оскільки саме воно – визначальний чинник становлення країни. Ідеться про виховання особистості з високими моральними цінностями, гідного громадянина, патріота своєї країни; людини, яка прагне саморозвитку і самовдосконалення.

Сьогодні виховання школярів проводиться у кількох напрямках: ціннісне ставлення до себе; до людей, сімї, родини; до природи; до мистецтва; до праці; до особистості, суспільства, держави.

Педагогічний колектив нашої школи постійно проводить роботу щодо виховання позитивних ціннісних орієнтацій учнів враховуючи:

- морально-етичні установки суспільства;

- вікові особливості дітей та підлітків.

Мета нашої роботи полягає у наданні учням знань, формуванні в них умінь та навичок щодо вибору пріоритетних життєвих цінностей, толерантної поведінки та відповідального ставлення до власного життя.

Основні завдання:

- Навчати учнів визначати життєві цінності;

- Виховувати в них відповідальне ставлення до власних вчинків;

- Формувати навички толерантної поведінки в суспільстві;

- Розвивати почуття людяності, справедливості, емпатії.

На початку цього навчального року ми констатували, що більшість

членів педагогічного та учнівського колективів мають напружений психологічний стан внаслідок впливу стресогенних подій. Тому відбувається:

- Зростання кількості конфліктних ситуацій, пов’язаних з певною кризою батьківства у поєднанні з напруженими і стресогенними обставинами;

- Інфантилізація як дорослих так і дітей – безпорадність, очікування на диво самостійного розв’язання проблем;

- Необґрунтованість претензій – винні усі довкола, а, насамперед, ті, хто погодився вислухати;

- Перекладання відповідальності на інших.

Діти живуть серед дорослих. Дорослі бурхливо та активно залучають їх до своїх переживань та клопотів. Але, незалежно від віку дитини – їй 7 чи 15 років, - вона має значно менший життєвий досвід, ніж дорослий. Її психіка розвивається, а тому за несприятливих умов зазнає значно більше негативних змін. Зокрема, у мозку дитини загальмовується механізм пізнання нового, натомість активізується механізм виживання (погіршується увага, пам'ять, збільшується кількість хвороб). Дорослі, особливо батьки, мають контролювати як свої слова, так і емоції, переживання. Їм не слід посилювати страхи дитини. Стрес, якого нині зазнають діти багатогранний, спричинений складними соціальними обставинами та подіями. Однак стрес – багатогранне явище і, відповідно, його наслідки непередбачувані: вони можуть спричинити появу негативних емоційних станів, які часто призводять до різних захворювань.

Рівень розвитку цінностей особистості , діагностика (Яковець В.М.)

Моральні цінності набувають свого значення за умови, що вони включаються у безпосередні взаємини людей, їх свідомість і почуття, стають частиною їх повсякденного життя. Важливим є формування в особистості вміння самостійно, без зовнішнього контролю визначати лінію поведінки, опираючись на такі категорії, як відповідальність, совість, честь, почуття власної гідності.

Особистість формується під впливом багатьох чинників. Оскільки найбільшу частину часу дитина проводить у колі сімї та в колективі навчального закладу, то саме вони безпосередньо впливають на її розвиток та становлення. Стрімкі соціальні зміни призводять до формування світоглядних цінностей підростаючого покоління дещо відмінних від цінностей батьків. Досвід дорослих діти засвоюють вибірково: одні знання, норми та цінності передаються наступним поколінням, інші – ті, що не відповідають зміненим умовам, відкидаються чи трансформуються.

Готуючись до зборів, ми провели опитування у різних класах і попросили дітейдати своє визначення поняттям: совість, мораль, відповідальність, патріотизм

Совість:

- Голос у голові, який іноді треба слухати (9).

- Може дорікати за те, що ти вчинив (9)

- Риса, яка заважає бути егоїстом (10).

- Коли людині соромно за свої вчинки (5)

- Моральний самоконтроль (9)

- Відчуття, яке «кусає» тебе з середини (9).

- Маленька людинка у голові, що підказує, що добре, а що ні (9)

- Відчувати чуже горе (4)

- Серце почуттів (4).

- Це друг, який може змусити тебе задуматися про вчинки

- Те, що мучає (2)

- Коли соромно (2)

Патріотизм:

- Зараз головний у країні (5)

- Підтримка воїнів (5)

- Людина, яка не здається у боротьбі

- Йде від серця (10)

- Любов до своєї країни не лише на словах, а й у вчинках (10)

- Патріотами не народжуються, ними стають (9)

- Одягатися в кольори своєї держави (4)

- Він є у мене на духовному рівні

- Коли у стареньких піднімається тиск (2)

Мораль

- Правда життя (9)

- Гартування душі (10)

- Це коли ми каємось (5)

- Це сенс життя

- Це така хвороба (2)

- Це сумно

Відповідальність

- Риса, яка надає людині серйозності (10)

- Коли ти можеш взяти на свої плечі щось дуже важливе (9)

- Доглядати за кимось (2)

- Коли всі поважають (2)

Цього навчального року ми постійно спостерігаємо демонстрацію нашими учнями своєї національної приналежності: багато дітей прикрашають свій одяг жовтоблакитними стрічками, одягають вишиванки. Акцію «Одягни вишиванку!» підтримали близько двох третин учнівського колективу. Щотижня ми передаємо дитячі плакати, малюнки, листи зі словами підтримки сьогоднішнім захисникам Батьківщини. Учні 9-А класу виявили бажання, самостійно збирають кошти на фарбу і виконують патріотичну композицію на стіні школи. Активно школярі відгукнулися на проведення благодійної ярмарки по збору коштів для наших воїнів. Випічки та виробів продали на ____ гривень. Ми вдячні за допомогу у підготовці ярмарки. З неймовірним трепетом і старанням наші юні артисти готували благодійний виступ, сподіваючись, що їх творчість отримає вашу підтримку і також збере благодійні кошти у скриньки. Заздалегідь дякуємо усім небайдужим. Для охочих підтримати дітей: діти зі скриньками після концерту будуть у фойє.

Казка для натхнення

Одного разу чоловік ішов берегом моря. Він помітив, що за ніч викинуло величезну кількість морських равликів та зірок. З радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем, чоловік відмірював метри по піску.

Здалеку він помітив, як хтось танцює на пляжі. Здивований тим, що можна радіти життю у такий незвичний спосіб, він підійшов ближче.

Коли чоловік наблизився, то зрозумів, що фігурка не танцює, а старанно повторює якусь дію. Він підійшов ближче і побачив, що це дитина. Маленька дівчинка збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від здивування чоловік на мить зупинився, а потім запитав: «Навіщо ти кидаєш у море цих зірок?» «Якщо вони залишаться на березі, - відповіла дівчинка, - сонце висушить їх і вони загинуть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони вижили.»

Чоловік на мить замислився, здивований словами дівчинки, але потім, згадавши яку відстань він пройшов морським узбережжям, сказав: «Але ж на березі цих зірок мільярди! А ти така маленька… що ти можеш змінити?»

Дівчинка на хвилинку замислилась над словами чоловіка, повільно нахилилася, підняла ще одну морську зірку і кинула її у бурхливе море. Потім повернулася до чоловіка, посміхнулась: «Можливо ви і праві, - сказала вона, - але саме для цієї зірочки я змінила усе її життя!»

Кiлькiсть переглядiв: 779

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.